هر چهار ثانیه یک عطر در جهان بفروش میرسد. ما همگی از شهرت مارک های مختلف شنیده ایم و همه روزه از عطرهای مختلف استفاده کردهایم. ۹۶% زنان و ۷۳% مردان هر روز قبل از رفتن به کار خود یا برای رفتن به میهمانی عطر میزنند. در قرنهای گذشته هم از عطرها استفاده میشده است و در هر فرهنگی عطرها بسیار ارزشمند و مهم بوده اند.
میزان در شناسایی عطر ۴۰% است یعنی از عصاره (اسانس، جوهره) به دست آمده ۴۰% عطر خالص باشد و مابقی آن آب و الکل و دیگر افزودنیها که آن خالصترین و گرانترین عطرهاست و به آن پرفیوم میگویند. حالا معیاربندی عطرها از همین میزان غلظت شروع میشود:
▪ اگر عطری بین ۱۵ تا ۲۰% از مواد معطر داشته باشد، به آن میگویند: عطر یا اودوپرفیومEau de perfume) ).
▪ اگر بین ۸ تا ۱۷% مواد معطر باشد، به آن میگویند: اودوتوالت Eau de) toilette ).
▪ اگر در حدود ۵ %مواد معطر داشته باشد، به آن میگویند: اودوکلن یا ادکلن Eau de cologne) ).
▪ اگر در حدود ۱ تا ۳% مواد معطر داشته باشد که ضعیف ترین عطرها میباشد، به آن میگویند: (Eau de Fraiche).
اودو پرفیوم خیلی پایدار و گران است و خیلی آرامتر تبخیر میشود. اودو توالت برای مصارف روزانه مناسب است و ملایم تر از پرفیوم میباشد. اودوکلن از دو نوع اول رقیق تر و ضعیف تر میباشد و ماندگاری کمتری دارد.
همه عطرها از الکل و روغنهای اسانسی تشکیل شده اند. بیشتر عطرها از گلها ساخته شده اند، گلهایی مانند برگاموت، هل، درخت سدر، یاس آفریقایی(گاردینا)، اسطوخودوس، لیمو، زنبق، یاس، پرتقال، تمشک، مریم گلی، گل سرخ، خزه، چوب صندل، وانیل، بنفشه، اوکالیپتوس، رازیانه، کیوی، سیب، برگ بو و ... .
ال سی کالا - دانشجو